Seruan Para Nabi.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ

Salam.

Masa sesungguhnya sangat sangat pantas berlalu. Memang tidak menanti kita langsung. Tahu saja sudah Khamis sekejap saja lagi. Hari dalam tahun hijrah sudah berlalu satu hari lagi tapi adakah kita sedar yang kita semakin berusia dan semakin singkat hari untuk kita buat amalan untuk dibawa jumpa yang Maha Pencipta kita.? Kita kurang sedar sebenarnya. Namun tiada istilah terlambat untuk kita mencari amalan dan berbuat amal soleh di bumi Allah ini untuk dibawa kelak. InsyaAllah akan dipermudahkan Allah dengan sifat Ar-Rahman & Ar-RahimNya.

Kita sebagai hamba pada Allah swt. Kita sebagai khalifah di muka bumi Allah. Kita sebagai umat terakhir di muka bumi namun mendapat perhatian dan menjadi umat pertama dihisab kelak di masyar. Tapi kita masih tidak sedar seruan Allah pada manusia sekelian alam, 6 seruan Allah iaitu:

Lupakah kamu akan Daku?; Apa yang kau buat dengan ilmu mu?; Kenapa kamu tidak penuhi seruan para nabi?; Mengapa engkau tidak menjaga matamu walhal akulah yang menjaga matamu?; Dan aku jugalah menjaga telingamu?; dan semua anggota badanmu akan ditanya?.. Ya. Jika kita sekadar sekali imbas, nampak perkara yang remeh. Tapi inilah seruan Allah pada manusia dimana KALIMAH , ILMU & ZIKIR, DAKWAH, IKHLAS, IKRAM MUSLIMIN DAN SOLAT. Allah menyeru supaya kita jangan pernah lupakan kalimah walaupun sesaat, jangan pernah lupa pada ilmu & zikir, jangan lupa buat DAKWAH, ikhlas setiap masa, ikram muslimin pada setiap umat dan jangan sesekali meninggalkan solat.

Tapi kita ketika ini kita manusia leka, lalai serta alpa. Marilah kita mohon pada Allah yang maha esa supaya memberi kita kekuatan dan keikhlasan untuk beramal soleh. Esok malam, aku akan ke Pulau Pinang untuk menyambut seruan Allah dan seruan para Nabi. Aku akan kesana dengan beberapa orang guru aku. Sudah tentu akan aku belajar dan mendalami agama kita ISLAM yang halus suci ini. Aku letakkan diri aku dalam kekuasaan Allah yang mengatur kerajaanNya ini. Sungguh kerajaanNya ini sangat aku agung agungkan. Allah mentadbir segalanya dan hanya  Allah tahu apa yang tersurat dan tersirat dalam hati kecil aku ini. InsyaAllah. Jika di izinkanNya, segala apa yang aku hajati akan Dia penuhi dengan rahmatNya, dengan keredhaanNya. Hanya Dia yang tahu.! Wassalam.

~ by karmatunk on November 3, 2010.

Leave a Reply

 
